Gisteren gaf ik een workshop aan een groep vrouwelijke ondernemers, met als onderwerp ‘Ondernemen als multipotential’. Het grappige is, dat de basis voor elke multipotential hetzelfde is. Het is ‘ken jezelf’ en daarmee begint ALLES.

Dat geldt waarschijnlijk ook voor niet-multipotentials, en gek genoeg heb ik sterk de indruk dat de meeste mensen nog veel over zichzelf kunnen ontdekken. Maar dat terzijde 🙂.

Jij als multipotential
Als multipotential is het echt van toegevoegde waarde als je een aantal voorkeuren van jezelf weet. Ja je bent sowieso leergierig, snel enthousiast en ook wat sneller verveeld dan andere mensen, je hebt een drive of passie voor meerdere dingen en vindt het lastig hiertussen te kiezen, omdat dat gewoon niet goed voelt.

Ken jezelf
Om jezelf goed, maar echt goed, te leren kennen; dat vergt meer dan 1 self help boek lezen of 1 goed gesprek met een vriendin. Een coachtraject bij een gedegen coach is hiervoor de geijkte manier. Het is uiteraard een proces, jouw proces, maar een coach weet je de juiste vragen te stellen, te spiegelen, en het ontdekken en leerproces bij jou op gang te brengen en te houden. In zo’n coachtraject word je langs allerlei belangrijke aspecten geleid, die invloed hebben op jouw keuzes in dagelijks leven. Je waarden, je voorkeuren in werk, je randvoorwaarden, de activiteiten waar je voldoening uit haalt. Alles komt voorbij, toegespitst op jou. Daarbij maak ik gebruik van effectieve oefeningen en vragenlijsten als startpunt. Bewust tijd nemen voor zelfonderzoek is zo belangrijk en waardevol. Daar heb je je leven lang profijt van.

Zelfkennis opdoen is dus de basis. Dat hebben alle multipotentials gemeen. Dat is het startpunt. Na de eerste zelfkennis, kun je ook op zoek naar welk type multipotential je bent. Er zijn namelijk verschillende typen, of werkmodellen voor multipotentials. Dit is puur afhankelijk van wat je voorkeuren zijn. Alles is mogelijk, ook mixvormen. Het is een keuzehulp, voor hoe jij je tijd en energie wilt verdelen.

Indeling van je tijd
Ik onderscheid vier typen: Afhankelijk van je keuze kun je je talenten en passies uitleven in 1 baan of bedrijf (alles-in-een multipotential), in 2 of meer banen/bedrijven naast elkaar (en-en multipotential), in verschillende banen/bedrijven ná elkaar (seriële multipotential) of in 1 vaste baan, met volop experimenteerruimte daarnaast (vaste baan multipotential).

Bedrijven
Voor ondernemers geldt deze basis ook. En het mooie is, dat ook je bedrijfsmodel daar naadloos op kan aansluiten: 1 bedrijf met al jouw variëteiten daarbinnen, (paraplu) meerdere bedrijven naast elkaar (parallel), of ná elkaar (serieel). En 1 bedrijf als basis met volop experimenteerruimte daarnaast (als hobby of zzp-klussen).

Niche of alles tegelijk?
De vraag die ik ook kreeg was: ja maar hoe doe ik dan mijn marketing? Business coaches zeggen altijd dat ik 1 niche moet kiezen. Die vraag kon ik natuurlijk niet voor alle ondernemers in de zaal beantwoorden, want elke dienst of elk product verdient een eigen aanpak om naar de markt toe gebracht te worden. Ik kon er wel wat in algemene zin over zeggen: laat je doelgroep en waar deze zich bevindt, leidend zijn. Als je voor verschillende diensten één en dezelfde doelgroep hebt: dan kan je de marketing voor al die diensten hetzelfde inrichten. Maar zodra er sprake is van andere wensen en communicatiemiddelen van verschillende doelgroepen: ga dan differentiëren.

Nu jij!
Ben jij ondernemer én multipotential, en herken je je hierin? Twijfel jij nog welk type en dus werkmodel het beste bij jou past? Doe de test via deze link.

Zit jij met vragen omtrent je ideeën voor verschillende bedrijven, niche of niet, zelfstandig of niet? Plan dan een gratis Focussessie met me in (30 minuten via Zoom). Ik denk graag met je mee.